Czym jest egzamin DSD?

10.12.2020

Temat poniższego tekstu to temat bardzo praktyczny dla klas siódmych i ósmych, które według woli nauczycieli, naturalnie, uczą się hardo do egzaminu DSD. "Czym jest egzamin DSD?" –  to pytanie retoryczne; prosimy nie udzielać na nie odpowiedzi. W tym tekście zamierzamy przedstawić wszystko, co wiąże się z egzaminem i przedstawić porady pani Beaty Kałusek, nauczycielki niemieckiego z naszej szkoły. Życzymy mlaskmniam smacznej lektury.

 

Jak wygląda egzamin DSD?

 

Zdanie egzaminu DSD I wiąże się z poziomem językowym A2/B1. Dla rozwiania wątpliwości poziomy językowe te to, od najniższego do najwyższego: A1, A2, B1, B2, C1, C2. Jest to więc w praktyce dopiero początek przygody z niemieckim, zakładając, że jesteśmy ambitni. Z poziomem B1  zrozumiesz główny temat większości rozmów; rozmawiasz na tematy proste, jak szkoła, praca; opisujesz swoje cele, poglądy, zamiary i tak dalej. Poziom B1 jest wymagany do uzyskania obywatelstwa niemieckiego.

 

Egzamin składa się z dwóch części ustnej i pisemnej.

W części ustnej egzaminu DSD. Uczeń dostaje polecenie przedstawienia się po niemiecku; następnie dostaje pytania z wcześniej już udostępnionego katalogu pytań. Po tej części przychodzi czas na prezentację ucznia na wybrany przezeń temat ma ona trwać około 5 minut. Po prezentacji egzaminatorzy zadają pytania do tego tematu, także warto dobrze się w nim orientować.

 


W części pisemnej egzaminu DSD. Część pisemna obejmuje Schriftliche Kommunikation, Leseverstehen i Hörverstehen.
Schriftliche Kommunikation to napisanie wypracowania na podany temat. Uczeń musi streścić wszystkie podane wypowiedzi, napisać własne doświadczenia z tematem i zawrzeć jego ostateczną ocenę.
Leseverstehen to testy jednokrotnego wyboru bazowane na tekście i dopasowywanie tytułów.

Hörverstehen to również testy jednokrotnego wyboru bazowane na usłyszanym tekście i dopasowywanie tytułów.

 

Jak przygotować się do egzaminu DSD?

 

Po przypomnieniu, z czym DSD się wiąże, przejdziemy do właściwiej części artykułu. Cytując Sun Tzu, "Jeśli znasz siebie i swego wroga, przetrwasz pomyślnie sto bitew. Jeśli nie poznasz swego wroga, lecz poznasz siebie, jedną bitwę wygrasz, a drugą przegrasz. Jeśli nie znasz ni siebie, ni wroga, każda potyczka będzie dla Ciebie zagrożeniem.". Ach, ten Sun Tzu taki mądry, a nie powiedział co będzie, gdy poznasz przeciwnika bez uprzedniego poznania siebie. Zaryzykujmy więc podjęcie tego nieoczekiwanego manewru i poznajmy się na tym, jak podejść do egzaminu*. To dopiero był popis humorku szkolnego z mojej strony**! Tak, rozkręcam się. W poznaniu egzaminu pomogą nam porady germanistki z naszej szkoły, pani Beaty Kałusek. Dziękujemy bardzo za napisanie dla nas wypowiedzi i zapraszamy Naszych Drogich Czytelników do czytania.

 

*A to dopiero popis humorku szkolnego z mojej strony.

**Rozkręcasz się, nieprawdaż?

 


 

Każdy egzamin to ważny moment w życiu ucznia. Jego wynik nierzadko decyduje o przyszłości młodego człowieka, dlatego tak ważne jest, żeby odpowiednio się przygotować. Odpowiednie nastawienie i rozłożenie materiału dydaktycznego sprawi, że powtórki z przykrego obowiązku mogą zamienić się w prawdziwą frajdę...


1. Myślę, że przygotowania warto rozpocząć od spokojnej rozmowy z nauczycielem germanistą. Opowiedzieć o tym, co sprawia Ci kłopot, czego się szczególnie obawiasz i jakie emocje wywołuje u Ciebie myśl o egzaminie.


2. Istotne jest, aby na starcie programu DSD w klasie siódmej, koniecznie przeanalizować sam przebieg egzaminu. Pozwoli to oswoić się z jego formułą, co w efekcie zneutralizuje niepotrzebny lęk. Zaś na początku klasy ósmej dobrą formą ćwiczeń jest rozwiązanie kilku przykładowych arkuszy, co z pewnością doda uczniom pewności siebie i pozwoli ocenić aktualny stan wiedzy. Należy koniecznie odpowiednio wcześnie omówić z nauczycielem temat wybranej prezentacji, która tylko wydaje się być kłopotliwa.


3. Sposób na sukces to metoda i dobry plan!
Warto pamiętać, że podczas nauki języka obcego kluczowa jest systematyczność. Dlatego bardziej efektywne będą nawet kilkuminutowe sesje powtarzane kilka razy w tygodniu niż wielogodzinna, nieregularna nauka. Koniecznie należy rozplanować naukę w taki sposób, żeby poświęcony na nią czas był wykorzystany jak najbardziej owocnie – katalog pytań, prezentacja, wypracowania...
Podczas przygotowań do egzaminu, musimy pamiętać, że bardzo ważna jest również praktyka. Dlatego planując naukę, powinniśmy duży nacisk kłaść na słuchanie i mówienie, co w efekcie pozwala wykształcić bogate środowisko językowe. Dzięki temu szybciej przyswoimy zasady gramatyczne i łatwiej nam będzie tworzyć teksty pisane. Poza naszymi repetytoriami w formie książek, myślę, że dobrym rozwiązaniem są materiały multimedialne – filmy, gry. Bardzo pomocne w procesie nauki mogą się okazać rozmowy z native speakerem – tu niestety COVID kompletnie pokrzyżował nam plany...
Ciekawą, a zarazem efektywną formą przygotowań może się też okazać wspólna nauka z kolegą lub koleżanką, bratem lub siostrą. Wzajemna wymiana informacji, uzupełnienie wiedzy może nie tylko mieć dobry efekt edukacyjny, ale z pewnością pomoże też zniwelować stres.
Ostatnie dni przed egzaminem dobrze jest poświęcić na powtórki do części ustnej - prezentacja i katalog pytań. Zaś ostatni dzień przed egzaminem powinniście absolutnie odpuścić naukę. Skutecznym sposobem na uspokojenie nerwów może okazać się spacer, czas z rodziną i przyjaciółmi albo po prostu robienie tego, co się lubi.


Zatem drodzy ósmoklasiści w programie DSD. Pamiętajcie, nie taki egzamin straszny. Jest jeszcze trochę czasu, będzie dobrze!

 



Adam Cieśla